Πως θα καταλάβετε ότι χάνετε μυϊκή μάζα αντί λίπους ακολουθώντας μια δίαιτα

Η απώλεια βάρους είναι ένα θέμα που απασχολεί -αν όχι όλο τον κόσμο- τουλάχιστον το 90% του συνόλου. Ένας άνθρωπος θα ασχοληθεί τουλάχιστον μια φορά στην ζωή του με το ζήτημα ‘βάρος’ είτε για αύξηση είτε για μείωση αυτού είτε απλά γιατί αγχώνεται να το διατηρήσει.

Δυστυχώς, η κοινωνία προωθεί την μόνιμη ενασχόληση μας με το ζήτημα του βάρους και της συνολικής εικόνας διότι εκτός των άλλων είναι ένα ζήτημα που κινεί πολύ δυνατά την οικονομία!!!

Πόσο χρήσιμη είναι, όμως, η πληροφορία ενός αριθμού, αυτού του βάρους για τον άνθρωπο???

Το βάρος μας είναι ένας αριθμός που εκφράζει την δύναμη που μας έλκει στο κέντρο της γης, κοινώς τη δύναμη της βαρύτητας. Αν μετρηθούμε στην ίδια ζυγαριά ενώ είμαστε σε ένα βουνό και στην ίδια ζυγαριά ενώ είμαστε στο επίπεδο της θάλασσας το νούμερο θα είναι διαφορετικό. Επίσης, αν μετρηθούμε πολλές φορές μέσα στην ημέρα ή μετά από άθληση θα δείξει και πάλι άλλα νούμερα.

Καταλήγουμε, λοιπόν, στο ότι το γεγονός ότι ο άνθρωπος σε όλη του ζωή πασχίζει να πετύχει ένα συγκεκριμένο βάρος είναι σαν να κυνηγάει ένα μη υπαρκτό στόχο, ένα φανταστικό δαίμονα.

Το σώμα μας είναι ένα μόνιμα μεταβαλλόμενο σύστημα το οποίο χρειάζεται να γνωρίσουμε καλά ώστε να αποκτήσουμε επαφή με τις ανάγκες του, τη μορφολογία του και εν τέλει τις ιδανικές του αναλογίες.

Αναλύω τα παραπάνω διότι έχω συναντήσει πολλούς ανθρώπους που θέλουν να αποκτήσουν ένα σώμα τελείως διαφορετικό από την φύση τους π.χ. να θέλουν το σώμα ενός έντονα μυώδη ανθρώπου ενώ το σώμα τους και η μορφολογία των μυών του να λειτουργούν στο μέγιστο  σαν ενός κενυάτη μαραθωνοδρόμου δηλαδή αδύνατο με έντονες μυϊκές ίνες ταχείας συστολής. Είναι σημαντικό να μάθουμε πρωτίστως ή να ανακαλύψουμε ποια είναι η φυσική τάση του σώματος μας και σε ποιες συνθήκες σωματικές νοιώθουμε και είμαστε υγιής.

Ακριβώς πριν έρθω στο ζητούμενο του άρθρου, είναι σημαντικό να σημειώσω εν τάχει γιατί είναι άκρως σημαντική η μυική μάζα. Καθοριστικές λειτουργίες της είναι οι παρακάτω

  • Λειτουργεί ως δομικό στοιχείο. Στηρίζει δηλαδή όλο μας τον κορμό με συνέπεια να μην επιβαρύνονται όλες οι αρθρώσεις και τα κόκκαλα
  • Αυξάνει το ρυθμό του μεταβολισμού. Όσο πιο αυξημένη είναι η μυική μάζα τόσο πιο γρήγορα μεταβολίζουμε τις τροφές ή άλλι΄ώς χάνουμε λίπος για αυτό και οι περισσότεροι άντρες χάνουν ευκολότερα σε σχέση με τις γυναίκες διότι έχουν από κατασκευής τους μεγαλύτερη μυική μάζα.
  • Είναι βασική αιτία για αντοχή και ενέργεια στον οργανισμού

Φυσικά η λίστα συνεχίζεται και είναι μακρά.

Η φυσική δραστηριότητα θα πρέπει να υφίσταται σε όλη μας την ζωή πόσο μάλλον όταν θέλουμε να πετύχουμε μείωση λίπους και διατήρηση ή αύξηση μυικής μάζας.

Πως θα καταλάβουμε αν χάνουμε μυική μάζα αντί λίπους

Σίγουρα, δεν θα το καταλάβουμε από την ένδειξη του βάρους!!!

Διότι η μυϊκή μάζα σε σύγκριση με την λιπώδη είναι πολύ πιο βαριά σε βάρος ενώ υστερεί σε όγκο. Μπορεί, δηλαδή, να χάνουμε λιπώδη μάζα (λίπος) που ζυγίζει πολύ ελαφρά αλλά έχει όγκο και ταυτόχρονα να αυξάνουμε την μυϊκή και να βλέπετε στην ζυγαριά το νούμερο να είναι ίδιο ενώ στην ουσία η δίαιτα δουλεύει σωστά αλλά εσείς να κρίνετε ότι δεν δουλεύει!

Πάμε τώρα να δούμε πιθανά συμπτώματα που υποδεικνύουν ότι μάλλον χάνετε μυϊκή μάζα αντί λίπους και πιθανόν να χρειάζεται να επαναπροσδιορίσετε την δίαιτα σας.

  • Κόπωση / Ατονία/ Κακή διάθεση

Αν νοιώθετε ατονία στην καθημερινότητα είτε όταν πάτε να γυμναστείτε παρατηρείτε ότι η απόδοση σας αντί να ανεβαίνει η να παραμένει σταθερά υψηλή αντιθέτως πέφτει τότε θα πρέπει να ελέγξετε μήπως η πρόσληψη σας είναι αρκετά χαμηλή ή δεν καταναλώνετε τα σωστά τρόφιμα για εσάς. Όταν ο οργανισμός δεν λαμβάνει την απαιτούμενη ενέργεια από τα τρόφιμα αναγκαστικά τροφοδοτείται από τους μύες, διαδικασία η οποία οδηγεί σε πιο γρήγορη κόπωση, χαμηλή εγκεφαλική ενέργεια μια και ο εγκέφαλος χρησιμοποιεί περι το 20% της συνολικής ενέργειας που λαμβάνουμε καθημερινά και το οποίο μπορεί να οδηγήσει πολύ συχνά σε κακή / πεσμένη διάθεση.

  • Χάνετε περισσότερο βάρος από το αναμενόμενο για εσάς

Προφανώς, οι περισσότεροι θέλουν να έχουν γρήγορη απώλεια βάρους αλλά αυτό δεν είναι απαραίτητα επιθυμητό. Σε κάθε περίπτωση μετρήσεις με δερματοπτυχόμετρο ή λιπομετρητή θα σας βοηθήσει να εντοπίσετε ακριβώς τι συμβαίνει στον οργανισμό σας και που χρειάζονται διορθώσεις.

  • Το σώμα αντί να σμιλεύει, αρχίζει και ‘’κρεμάει’’

Εδώ αναφερόμαστε στο σχήμα του σώματος, όταν η δίαιτα είναι η σωστή οι μύες ‘φουσκώνουν’, δημιουργείται σιγά σιγά γράμμωση. Αντίθετα, όταν χάνουμε μυϊκή μάζα οι μύες χαλαρώνουν μαζί και το δέρμα μας.

Σε κάθε περίπτωση, είναι σημαντικό να ακούμε το σώμα μας και τις ανάγκες του και να ανταποκρινόμαστε άμεσα σε αυτές.

Οι σωστές συμβουλές και οδηγίες από εξειδικευμένους διατροφολόγους και προπονητές είναι το κλειδί για να λάβουμε τις σωστές γνώσεις σχετικά με το πως λειτουργεί ο οργανισμός μας και ποιες είναι οι συγκεκριμένες ανάγκες του.

Δήμητρα Αλεξανδρή

Διατροφολόγος- Διαιτολόγος

Εξειδικευμένη στην Μεταβολομική Ανάλυση

NLP Coach